SuomiOpas - Matkailu- ja karttakirja
20 Merenkurkun laivaliikenteestä Vuonna 1958 ensimmäinen autoja kuljettava alus tuli Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen. Tämä oli ”autolautta” Korsholm III . S seuraa- vana vuonna sitä seurasi Örnen joka kuli Vaasasta Örnsköldsviikiin. 1964 ensimmäinen varsinainen autolautta Wasa Express tuli Vaasan ja Uumajan väliseen liikenteeseen. 1972 oli ensimmäinen talvi, jolloin autolautta kulki Vaasasta Uumajaan. Liikennettä aloitettiin myös Vaasan ja Sundsvallin välillä. Kesäkuussa 1999 verovapaa myynti laivoilla lopetettiin, jonka jälkeen kannattavuus voimakkaasti heikkeni ja vuonna. 2000 Silja Line ilmoitti liikenteen lopettamisesta kannattamattomuuden vuoksi. Matkustajaliikenne alkoi uudestaan toukokuussa 2001 ja on monien varustamovaih- dosten jälkeen edelleen käynnissä. Lähde: http://www.kvarken.org/merenkurkun-neuvosto/historia/merenkurkun-laivaliikenteen-historiaa. Viitattu 17.7.2013 Yli meren Eurooppaan Suomalaisten yhteydet Itämeren yli Saksaan ovat nekin ikimuistoiset. Hansa-aikana 1200-luvulta 1400-luvulle kauppaorganisaatiolla oli käy- tännössä monopoli Itämerenkaupassa. Hansaliitto muodostui Hansakaupungeista, joissa liitolla oli konttorinsa pääasiassa Itämeren eteläpuo- lisissa kaupungeissa ja Pohjanmeren etelärannikolla. Ruotsissa hansakaupunkeja olivat Tukholma ja Visby. Turku ja Viipuri eivät kuuluneet Hansaliittoon, mutta olivat Suomessa sen keskeiset kauppakumppanit. Varsinaista automatkailuliikennettä ei suoraan Suomesta Saksaan ollut ennenkuin vuonna 1962 Finnlines-yhtiö tilasi reitille Hanko–Gotlan- ti–Travemünde ensimmäisen jäävahvistetun autolautan nimeltään m/s Hansa Express. Vuonna 1966 aloittivat kaksi Suomessa rakennettua autolauttaa m/s Finnpartner ja M/S Finnhansa liikennöinnin Helsingin ja Travemünden välillä. Lautat oli pääsääntöisesti tarkoitettu rekka- autoliikenteelle, mutta molemminpuolisen kesäisen automatkailuliikenteen tarpeisiinkin kapasiteettia riitti. Vuonna 1977 valmistunut GTS Finnjet oli maailman ensimmäinen kaasuturbiinimoottoreita käyttävä matkustaja-autolautta. Alun perin sen olisi pitänyt liikennöidä Helsingistä Travemündeen 22 tunnissa, mutta öljykriisin vuoksi alukseen lisättiin dieselmoottorit. Dieselmoottoreilla ajettiin hiljaisina aikoina. Tällä hetkellä Finnlines Oy:llä on 13 matkustaja-rahtialusta Itämerellä. Kuluvan vuosituhannen alussa Suomen ja Saksan välillä alkoi liikennöidä kansainväliseen Superfast-konserniin kuuluvat kaksi alusta. Ne myytiin Tallinkille vuonna 2005 ja liikenne lopetettiin kannattamattomana 2011. Ilmeisesti Via Balticin suosio, helppo matkaaminen Ruotsin kautta ja yllä mainittujen Finnlinesin alusten kapasiteetti riitti täyttämään tarpeen. Lähde: Wikipedia.org/wiki/Finnlines. Viitattu 15.7.2013. © Viking Line
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjExNDQ=