SuomiOpas - Matkailu- ja karttakirja

22 Autoliitto 95 vuotta vuonna 2014 Suomen ensimmäiset moottoripyörät ilmestyivät liikenteeseen 1895 ja autoja oli 1910-luvulla  jo suurimmissa kaupungeissa.  Ennen ensimmäistä maailmansotaa Suomessa on arvioitu olleen noin 1.000 autoa, joista henkilöautoja oli ehkä 700. Autojen maahantuonti alkoi maailmansodan ja Suomen itsenäistymismelskeiden jälkeen uudestaan keväällä 1919. Autoilun harrastajat virittelivät oman yhdistyksen perustamista jo 1910-luvulla, mutta ajatus pääsi toteutukseen asti vasta 19.11.1919. Autoliiton edeltäjäjärjestön, Suomen Automobiiliklubin, perustivat ruotsinkieliset vaikutusvaltaiset autoilun ystävät. Saksassa oli jo vuonna 1903 perustettu ADAC:n edeltäjäjärjestö ”Saksan moottoripyöräilijöiden yhdistys”. Perustettu yhdistys panosti heti alusta pitäen kansainväliseen toimintaan. Automobiiliklubi (AK) otettiin kansainvälisen autojärjestön FIA:n edeltäjäjärjestön,Association InternationaledesAutomobile-ClubsReconnus, jäseneksi 21.2.1920. Jäsenyysmahdollisti esimerkiksi kansainvälisten asiakirjojen, kuten kansainvälisen ajokortin ja carnet de passages en douane – tulliasiakirjan myöntämisen. Ensimmäinen kansainvälinen ajokortti kirjoitettiin 1.5.1922. Suomen ensimmäinen laki moottoriajoneuvoliikenteestä tuli voimaan 1.7.1926. Laissa määriteltiin, että Automobiiliklubi on oikeutettu antamaan kansainväliset lupakirjat auton ja moottoripyörän matkaa varten vieraissa maissa.  Kansainvälisen toiminnan ja matkailun edistämisen lisäksi liikenneturvallisuus oli myös tärkeä osa AK:n toimintaa. AK ja SPR toteuttivat yhdessä hätäpuhelinten verkoston pääteille. Helsingistä Petsamoon ulottuva hätäpuhelinverkosto oli ainutlaatuista tuon ajan Euroopassa. Maanteiden kunto oli kehno alkuvuosina. Esimerkiksi vuonna 1939 koko Suomessa oli vain 162 km kestopäällystettyjä teitä. AK oli aktiivinen myös autourheilun parissa. 1920-luvulla alkoivat useamman vuosikymmenen kestäneet Hangon ajot ja Eläintarhan ajoja Helsingissä järjestettiin 1933 – 1963. Tärkeänä tiedostuskanavana jäsenille on koko liiton historian ajan toiminut Moottori-/Motor-lehti, joka on ilmestynyt vuodesta 1925 alkaen. Herraskaisen ruotsinkielisenAutomobiiliklubin, joka vuonna 1949 muutettiinAutoklubiksi, rinnalle syntyi 1920-luvulla vastapainoksi Maaseudun Autoliitto (MAL) jaYleinen Autoliitto (YAL). Vuonna 1951 AK:lla oli 13.000 jäsentä ja kahdella muulla liitolla alle 5.000. 1950-luvulla olivat pimeän ja liukkaan ajon kurssit suosittuja, myös  taloudellisen ajon kisat tulivat osaksi toimintaa 50-luvulla.  AK:n matkailupalvelu kehittyi matkatoimistoksi, joka välitti juna-, laiva- ja lentolippuja.  Olympiavuonna 1952 AK käynnisteli tiepalvelua kahden partioivan moottoripyörän voimin. Vuonna 1955 henkilöautoja oli Suomessa 85.448. © Otto Nurmela - Autoliitto - Mobilia © Autoliitto - Mobilia

RkJQdWJsaXNoZXIy NjExNDQ=