SuomiOpas - Matkailu- ja karttakirja
25 Alkuaikojen merkittävimpiä hankkeita matkailuvaunuilua ajatellen olivat nopeusrajoitusten muutokset. Järjestöä perustettaessa oli matkailu- perävaunua vetävien henkilö- ja pakettiautojen ylin sallittu kattonopeus 60 km/h. Aluksi kattonopeutta nostettiin 70 kilometriin ja 1960-luvun lopulla nykyiseen 80 kilometriin tunnissa. Matkailuperävaunun paino sai olla ennen korkeintaan puolet vetoauton painosta. Tänä päivänä matkailuvaunun kokonaispaino voi olla sama tai suurempi kuin vetoauton omamassa (ellei auton valmistaja ole asettanut alempaa rajoitusta). Edunvalvonta käytännössä on valtakunnallisen tason lisäksi kansainvälistä toimintaa, jossa vaikutetaan välillisesti myös EU-direktiivien ja maailmanlaajuisten standardien laatimiseen. Lisäksi liitto on ollut aktiivinen mm. ajokorttiasioissa, vakuutusten sisältöjen neuvottelemisessa sekä karavaanareille sopivien yöpymis- ja leirintäalueitten kehittämisessä. Nykyään jäsenistölle ovat tärkeitä jäsenyyden mukana tulevat taloudelliset edut. SF-Caravan ry on neuvotellut jäsenistölleen etuja ja alennuksia mm. leirintäaluemaksuista, polttoaineista, lauttalipuista ja vakuutusmaksuista. Tänä päivänä SF-Caravanin jäsenkortilla saa rahanarvoisia jäsenetuja monenlaisista tuotteista ja palveluista valtakunnallisesti ja paikallisesti. Jäsenmäärä kehittynyt myönteisesti Ensimmäisen toimintavuoden jälkeen yhdistykseen kuului 23 jäsenperhettä. 100 jäsenen raja ylitettiin vuonna 1967. Tuhannen jäsenen haamu- raja rikkoutui 1971. 1970-luvun alkupuolella karavaanimatkailun suosio kasvoi nopeasti. Vuonna 1974 huolestuneena karavaanareitten järjestäytymisprosentista SF-Caravan aloitti jäsen- hankintakilpailun, jonka seurauksena jäsenmäärä kasvoi nopeasti. 10 000 jäsenen raja ylittyi 1979, 20 000 1984, 30 000 1987 ja 40 000 1990. Järjestön jäsenmäärä on kasvanut tasaisesti. 50 000 jäsenen raja ylitettiin vuonna 2003 ja 60 000 jäsenen raja vuonna 2010. Vuoden 2012 lopussa SF-Caravanin jä- senyhdistysten yhteenlaskettu henkilöjäsenmäärä oli 62 942. Yhdistyksestä liitoksi SF-Caravan perustettiin valtakunnalliseksi järjestöksi, johon kuului henkilöjäseniä kaikkialta Suomesta. Jäsenmäärän kasvaessa oli luonnollista, että haluttiin järjes- täytyä myös paikallisesti. 21.5.1976 Turussa pidettiin perustava kokous, jossa entisestä Asuntovaunuyhdistys SF-Caravan ry:stä tehtiin paikallisyhdistyksien keskusjär- jestö Matkailuvaunuliitto SF-Caravan ry. Liittoon kuului tämän jälkeen vain rekisteröityjä yhdistyksiä, joilla oli jäseninään henkilöjäseniä. Lii- tosta tuli leirintämatkailun etu- ja kuluttajajärjestö, joka tuottaa palveluja sekä yhdistyksilleen että kaikille leirintämatkailun parissa toimiville. Tänä päivänä liitolla on 73 jäsenyhdistystä ja viisi yhteisöjäsentä. Liiton ylin päättävä elin on kerran vuodessa kokoontuva liittokokous. Liittohallituksen muodostavat puheenjohtaja ja kahdeksan jäsentä. Liittohallitus valitaan kolmeksi vuodeksi kerrallaan. SF-Caravan ry:n puheenjohtajina ovat toimineet opettaja Antero Rankala Pietarsaaresta (1964-1968), osastopäällikkö Börje Tengström Tam- pereelta/Mäntästä (1968-1990), diplomi-insinööri Seppo Pietiläinen Espoosta (1991-1999), varatuomari Eero Ollila Oulusta (2000-2009) ja liikenteenohjaaja Juha Hämäläinen Lappeenrannasta (2010-). Liiton toimisto, jossa työskentelee 11 vakituista toimihenkilöä, sijaitsee Hämeenlinnassa. Vapaaehtoistyötä ja karavaanarihenkeä SF-Caravan on jäsentensä asioitten edistämiseksi ja hyvän yhteistyön luomiseksi viranomaisten ja muitten yhteisöjensä kanssa tarvinnut apuvä- lineekseen faktatietoa ja erityisosaamista karavaanimatkailusta. 1960-luvun lopulla SF-Caravan alkoi muodostaa hallituksen avuksi toimikun- tia ja koota asiamiehiä, joiden tärkein tavoite oli jäsenten palveleminen mm. leirintään ja ajoneuvojen tekniikkaan liittyvissä erityiskysymyksis- sä. Tieto kerättiin tutkimalla, tekemällä, kokemalla ja elämällä – yksityiskohtia erikoisesta matkailumuodosta ei ollut aina valmiina saatavissa. © SF-Caravan, Mobilia © SF-Caravan, Mobilia
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjExNDQ=